Борислав Гуцанов: Мястото на Морска администрация е във Варна

01.03.2021

Мястото на Изпълнителна агенция "Морска администрация" е във Варна. Това каза пред Maritime.bg Борислав Гуцанов, водач на листата на БСП в града.

В момента централата на агенцията е базирана в София. "Тази тема бе повдигната сред морската общност, но тя бе удобно приспана за последните близо 10 години. В същото време имаме отличен пример за пряка децентрализация, която бе реализирана в Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури, чиято централа бе преместена в Бургас и близо до риболовния бизнес", коментира Гуцанов.

По думите му управлението на морската агенция в момента е по-централизирано дори от времето на ДСО "Воден транспорт" (до 1989 г.), което се е управлявало от Варна. "Естествено това налага повече прегради пред морския бизнес, отколкото улеснения", подчерта още възпитаникът на Морско училище Гуцанов. "Само можем да гадаем защо обявеното и планирано преди почти десетилетие децентрализиране на ИА "Морска администрация" и очаквано преместване във Варна не се случиха", коментира той. "Крайно време е морският бизнес да получи нужното съдействие от държавата, защото той е ключов стълб в икономиките на Черноморските области, осигуряващ прехраната на десетки хиляди българи. Това ще е сред ключовите ни приоритети в новия парламент", изтъкна още той.

По негово мнение в София следва да остане звено на ИАМА, отговорно за международните отношения и реализацията на проекти с национално и европейско финансиране. Maritime.bg припомня, че за преместване на агенцията във Варна от години се е обявила и най-голямата браншова организация в сектора - Българска морска камара.

Освен разширяване на зоната за обществен достъп на пристанището във Варна, идея обявена преди години първо именно от Гуцанов, следва да се работи за привличане на товари. "За огромно съжаление сравнението между пристанищата на Варна и Констанца отдавна е ненужно. Нужни са усилия за привличане на товари, освен разширяването на актракционните площи", смята той. Поради това държавата следва активно да работи за развитие на товарни и транспортни коридори между Истанбул, Варна и Констанца, за които ще има нужда от реализация на проекта за втори мост над Варненското езеро.

"Век и половина след като Турската империя осъзнава важността на железопътната връзка Русе - Варна и бързото движение на товари към Високата порта, все още не сме я разширили и развили", заяви Гуцанов. По думите му това следва да се случи в спешен порядък и ще допринесе за значителен ръст на товарооборота между черноморското пристанище Варна и дунавските терминали, но и драстичен ръст при превоза на пътници, носещи свежи приходи в бюджета на страната.