Борислав Гуцанов: При управление на БСП, спираме концесиите на двата терминала на Пристанище Варна

Мар 22, 2021 ВАРНА Новини Избори 0 1629

22.03.2021

„Незабавно ще спрем опитите за отдаване на концесия на пристанищата Варна-Запад и на Варна-Изток докато процедурата не бъде проведена на светло и не бъде обсъдена и съгласувана с морския бранш и големите химически заводи, пряко свързани с вноса и износа от пристанище Варна-Запад. Трябва да се обсъди въпроса нужно ли е изобщо да се отдава на концесия пристанището.“. Това коментира водачът на листата на 3-ти МИР Борислав Гуцанов на среща с представители на Варненската  морската камара.

Гуцанов подчерта, че първото, с което се ангажира, е изработването на Национална морска стратегия. „Морският бранш е  една огромна и сериозна индустрия, която е загърбена през последните 30 години. Тя е от стратегическо значение за страната ни. Варна и Бургас вече са източната граница на Европа, а управляващите не се възползват от тази промяна, която може да даде много нови работни места и приходи в държавата“, допълни Гуцанов. И уточни,че е задължителна децентрализацията на морския бранш и преместването на  „Морска администрация“ във Варна. Представителите на морската камара и водачът на листата Борислав Гуцанов обсъдиха и създаване на Комисия по воден транспорт към Министерския съвет, която да се занимава с проблемите на тази огромна индустрия. 

„На следващо място е необходимо изграждането на нови пристанищни мощности, които вече са проектирани, и приобщаване на старото пристанище Варна Изток към града с изграждане на нова Морска гара, яхтен терминал, аквариум и Зала за конгресен туризъм. По този начин ще се осъществи взаимодействие между туристическия и морския бранш, като ще бъдат разкрити и нови работни места, и ще има приходи за Варна, и за държавата“, каза още водачът на листата в морския град Борислав Гуцанов. 

Той беше категоричен, че е важно да бъде възстановен и фериботния  комплекс, който предлага уникална ж.п.логистика. По думите му - в програмния  период има заделени десетки милиарди евро, които са предвидени за модернизация на жп транспорта в България. Цяла Европа отново се обръща към ЖП транспорта. И би било безумно цялата тази база да не бъде използвана. Цялата тази логистика, и на ЖП транспорта, и на фериботния комплекс, е спъвана от натиска на различни частни и корпоративни интереси.“


„Задължително е удвояването на линията Варна – Русе и ускоряване на скоростта на движение на композициите по нея. Това е от изключителна важност за превоза на товари и стоки по направлението Румъния.“

Според водача на листата на  „БСП за България“ трябва да се работи за подпомагане на българския флаг или т.нар. „удобен флаг“. Трябва да бъдат направени редица промени в законодателството, за да може българският флаг да бъде атрактивен флаг. Така както има десетки държави, които печелят огромни средства от удобния флаг.

„Необходимо е да се наблегне на морското образование и осигуряване на възможност да има връзка, която отдавна беше нарушена, между морската индустрия и кадрите, които се изграждат. Да се подпомогне Морската гимназия, Военноморското училище, на МЕИ Варна със специалностите „корабостроене“, „кораборемонт“ и военните специалности. Защото сме изправени пред опасността заводите за кораборемонт и корабостроене, в следващите години не само да останат без висши кадри – инженери, но да няма никакви хора. Връзката между образованието и реалния бизнес трябва да бъде направена.“, каза още Гуцанов.

 Според него е добре да се възстановят стажовете, като държавата трябва  да поеме стажовете на тези, които завършват Военноморското училище. „Едната от тези опции е корабът „Калиакра“ да стане собственост на Морско училище, като държавата поеме ангажимента за изплащането на неговите разходи. Той може да бъде използван като кораб за практика и отново да се върне като символ на Варна и държавата.“

И още нещо, което засяга корабостроенето – има нужда от ясна връзка между Агенцията за експортно кредитиране и Българската банка за развитие, според Борислав Гуцанов. „По пътя трябва да бъдат избегнати различни видове брокери и комисионери, за да може тези две институции наистина да работят за подпомагане на българското корабостроене и възможност за износ към трети страни.“

Проблемите на морската общност са сериозни и трябва да бъде създадена Национална морска стратегия, за да бъдат решени, отговори кап. Богдан Богданов, председател на Морската камара във Варна. „Вече 30 години сме тотално пренебрегнати и не срещаме разбиране и съдействие от държавата. Спедиторските и брокерските фирми са дискриминирани от българското законодателство, не се спазват законодателни промени, не ни се дава възможност да кандидатстваме по евросредствата за модерна икономика и технологии. Настояваме  всички, заети в „синята икономика“, да могат да получават финансиране от Европа, защото морската индустрия е основна част от българската икономика“, подчертаха представителите на Варненската морска камара. Беше поставен въпросът и за изграждане на Морски палат- музей и организирането на Национална конференция под наслов „Морската и речна индустрия-национални приоритети“.

„БСП винаги има специално отношение към морския бранш. И, както знаете,  идеята за изграждане на новото пристанище и на атракционната зона на мястото на настоящото, тръгнаха именно от нас. Ще направим всичко възможно Общината да има собственост върху тях, за да влизат средства и в местния бюджет, а не само в държавния“, подчерта Борислав Гуцанов. В края на разговора, заедно с кандидатите за народни представители от БСП-Варна Николай Гочев и капитан Георги Георгиев, беше поет ангажимент за участие в ежемесечните срещи на УС на Морската камара. „По този начин Вие ще бъдете нашия проводник за инициирането на законодателни инициативи и промени, които да развиват морската индустрия“, обясниха нейните представители.